HUKUM DAN SYARAT MANDI JENAZAH
HUKUM MANDI
Hukum syarak mengenai mandi mayat diterangkan dalam hadith berikut,
yang bermaksud :
Dari Umu ‘Athiah al-Ansariah r.a. katanya: Rasulullah s.a.w. masuk ke
tempat kami ketika anak perempuannya* wafat lalu bersabda: “Mandikanlah dia
dengan tiga kali, atau lima kali atau lebih dari itu – jika kamu pandang elok
tambahan yang demikian – iaitu dengan air, dan serbuk daun bidara, dan
campurkan sedikit kapur barus pada kali yang akhir, setelah kamu selesai
memandikannya beritahu kepadaku.”
Setelah selesai, kami pun memberitahu kepada baginda, lalu baginda
memberi kepada kami kain sarungnya sambil bersabda,”Balutlah badannya dengan
kain ini.” **
(Riwayat Bukhari dan Muslim)
Setelah mereka memandikan jenazah puterinya, baginda melucutkan kain
sarung (azar) yang dipakainya dan meminta mereka membalut tubuh mayat
puterinya. Sesudah itu barulah mayat puterinya dikafan dengan kain kafan yang
disediakan. Alhafiz Ibni Hajar rah.a. berkata, “Perbuatan baginda yang demikian
menjadi dasar (bagi amalan orang Islam) mengambil berkat daripada benda-benda
pemberian atau peninggalan orang salih.”
(Fathul Bari 3:372)
SYARAT MANDI
Mandi dengan merata air ke seluruh anggota badan jenazah.
Syarat mayat dimandikan.
1. Hendaklah mayat orang Islam.
2. Cukup anggota atau sebahagian badannya.
3. Berumur enam bulan atau kurang, tetapi telah lengkap anggotanya.
4. Mayat itu bukan mati syahid.
Sabda Rasullah,
Dari Umu’ Athiah al-Ansoriah r.a. katanya: “Rasullah s.a.w masuk ke
tempat kami ketika anak perempuannya wafat iaitu bersabda:
Mandikanlah dia dengan tiga kali, atau lima kali atau lebih dari itu.
Jika kamu pandang elok tambahan yang demikian iatu dengan air, dan serbuk daun
bidara, dan campurkan sedikit kapur barus pada kali akhir, setelah kamu selesai
memandikannya beritahu kepadaku.” Setelah selesai, kami pun memberitahu kepada
baginda, lalu
baginda memberi kepada kami kain sarungnya sambil bersabda, ”
Balutilah badannya dengan kain ini.”
TEMPAT MANDI
2.1 Dibuat tempat yang tertutup.
2.2 Letak mayat di atas tempat yang tinggi sedikit.
2.3 Aurat mayat wajib ditutup dengan kain supaya tidak kelihatan warna
kulit.
2.4 Disunatkan menutup mukanya, (juga ketika dibawa ke tempat mandi),
di letakkan terlentang di atas papan mandi dan menghadap arah kiblat.
2.5 Membakar sedikit bau-bauan seperti gaharu atau kemenyan.
2.6 Dilarang orang yang tidak berkenaan dengan urusan mandi
mengintai-intai ketika mayat dimandikan.
TERTIB MANDI JENAZAH
3.1 Menjirus dan menggosok jenazah dengan tertib dan lemah lembut,
jangan gopoh dan kasar.
3.2 Jangan sengaja hendak melihat aurat mayat. Semasa memandikan mayat
hendaklah menutup badannya supaya auratnya terlindung*. Elok demikian dalam
sehelai kain sarung yang nipis supaya air meresap masuk dan mudah pula bagi
orang yang memandikan memasukkan tangan untuk membersihkan mana-mana bahagian
mayat yang perlu dibersihkan.
3.3 Mayat lelaki dimandikan oleh orang lelaki, mayat perempuan,
kanak-kanak baru lahir dimandikan oleh orang perempuan.
3.4 Orang yang memandikan mayat dan penolongnya hendaklah orang yang
amanah – supaya mereka dapat menjalankan tugas dengan sempurna dan dapat
menyimpan rahsia keaiban yang ada pada mayat.
3.5 Sebaliknya jika melihat sesuatu yang baik hendaklah mereka
ceritakan pada orang lain.
3.6 Tempat mandi hendaklah terlindung dari pandangan ramai. Hanya
tukang mandi dan penolong-penolongnya saja yang boleh hadir. Dalam pada itu,
dibolehkan bagi salah seorang kerabat si mati yang terdekat untuk turut hadir
walau tidak mengambil bahagian memandikan mayat.**
3.7 Jangan mengangkat suara riuh.
3.8 Jangan mengunyah makanan atau merokok.
3.9 Wajib memakai sarung tangan sewaktu menyuci kemaluan atau mengurus
mayat pengidap Aids.
Nota:
“Junjungan kata Nabi s.a.w semasa wafatnya di mandikan dengan mamakai
sehelai baju kamis. “Ini berdasakan peristiwa ini:semasa Nabi s.a.w wafat,
baginda dimandikan oleh Saidina Ali dan Alfadhal bin Abbas r.a.Manakala
Usahamah bin Ziyad r.a. meyiramkan air, ketika itu Saidina Abbas r.a.(bapa
saudara Nabi s.a.w)turut hadir.(Maghni al-mahtaj)
CARA MEMANDIKAN JENAZAH
Menurut satu riwayat, Rasulullah s.a.w. bersabda:
“Mandikanlah dia* (beberapa kali) asalkan ganjil bilangan: tiga atau
lima atau tujuh, dan mulakanlah dengan bahagian kanan badannya dan
anggota-anggota wudhu”.
(Ummu Athiah) berkata: “Sesudah itu kami pun jalinkan rambutnya: tiga
tocang, lalu kami hulurkan ke sebelah belakangnya”**.
(Riwayat Bukhari dan Muslim)
Perkara yang penting dalam memandikan mayat ialah wajib membersihkan
tubuh badan mayat dan celah-celahnya itu daripada najis dan kekotoran dengan
meratakan air seluruh anggota badan mayat itu. Maka apabila cara ini telah
yakin kebersihannya, bolehlah dikapan, disembahyang dan seterusnya dikebumikan.
Cara terbaik yang telah sepakat oleh Ibnu Hajar dan al-Ramli di mana
telah menjadi amalan masyarakat nusantara ini dengan panggilan mandi air
sembilan cara iaitu :
4.1 Dibersihkan najis mayat (meruang) dan membersihkan segala
kekotoran atau getah, cat, plaster dan sebagainya yang terlekat pada badan atau
kuku mayat. Hendaklah mengosongkan perut terlebih dahulu – kalau ada
benda-benda kotor yang boleh keluar, supaya tidak lagi keluar sesudah ia
dimandi dan dikafankan.
Caranya: Dudukkan mayat (di atas papan mandi) dalam keadaan condong
sedikit ke belakang, dan menahan belakangnya dengan lutut kanan sambil memegang
belikatnya dengan tangan kanan (dengan meletak ibu jari di tengah-tengah
tengkuknya supaya kepalanya tegak), dan urut perutnya perlahan-lahan dengan
tangan kiri.
Siram air banyak-banyak untuk membersihkan benda-benda yang keluar.
4.2 Setelah dikosongkan perut dan dbersihkan benda yang keluar,
hendaklah ditelentangkan semula mayat itu di atas papan mandi dan dicebokkan
oleh orang yang memandikannya dengan membersihkan kemaluan dan celah-celahnya
(menggunakan sarung tangan).
4.3 Dengan sarung tangan bersih, tukang mandi hendaklah membersihkan
gigi mayat, lubang hidunganya, lubang telinga dan celah-celah kukunya. Kemudian
diwudhu’kan dengan sempurna (meliputi yang fardhu dan sunat). Setelah itu baru
dimandikan – dari bahagian kepala hingga ke hujung kaki – meliputi seluruh
tubuhnya.
4.4 Mandi dengan air sabun
i. Basuh seluruh kepala, muka dan lehernya 3 kali.
ii. Basuh sebelah kanan (lambung kanan) meliputi bahu, ketiak, tangan
kanan, dada, rusuk, perut, kemaluan, celah-celah kelangkang dan paha kanan
hingga ke hujung kaki kanan 3 kali.
iii. Basuh sebelah kiri (lambung kiri) hingga ke hujung kaki kiri 3
kali.
iv. Kemudian diiringkan rusuk kanan ke atas dan basuh lambung kanannya
bahagian belakang meliputi bahu, belakang badan, rusuk, punggung, peha kanan
dan terus ke hujung kaki kanannya 3 kali.
v. Mengiringkan rusuk kiri ke atas dan basuh lambung kiri belakang
hingga ke kaki kiri 3 kali .
Mandi dengan air sabun seperti di atas tadi memadai satu kali sahaja.
4.5 Mandi dengan air bersih (mutlak)
Mandi dengan air bersih ini dilakukan seperti cara mandi dengan sabun,
tujuannya untuk membersihkan segala air sabun tadi.
4.6 Setelah bersih, diwudhukan dengan niat,
” Sahaja aku wudhukan mayat ini
kerana Allah”
Lafaz niat bagi lelaki:
“Nawaitul wudhu ‘an hazal maiti
lillahi ta’ala”
Lafaz niat bagi perempuan:
“Nawaitul wudhu’ ‘an hazihil
maitati lillahi ta’ala”
4.7 Mandi air bercampur kapur barus
Air bersih dicampur sedikit air kapur barus yang sekira-kiranya tidak
mengubah hukum air mutlak, kemudian dijirus sunat diniatkan:
” Sahaja aku mandi mayat ini
kerana Allah Taala”
Lafaz niat bagi lelaki:
“Nawaitul ghusl ‘an hazal maiti
lillahi ta’ala”
Lafaz niat bagi perempuan:
“Nawaitul ghusl ‘an hazihil
maitati lillahi ta’ala”
Proses mandi ini sama juga seperti mandi dengan air sabun dan air
bersih yang lalu. Kemudian ulang 2 kali dengan menambah kapur barus lebih tua
sedikit supaya baunya lebih keras.
Semasa menjirus, sunat membaca:
“Ghufranak rabbana rahman
wailakal masir”
4.8 Jadi hasilnya jumlah mandi mayat kesemuanya lima kali iaitu :
. Satu kali mandi dengan air sabun.
. Satu kali mandi dengan air bersih.
. Tiga kali mandi dengan air kapur barus.
4.9 Mayat lelaki yang panjang janggutnya, sunat disisir ia dengan
sikat jarang. Jika bulu janggut atau rambut kepalanya gugur semasa mandi,
hendaklah dipungut untuk dimasukkan ke dalam kapan semasa mayat dikafankan.
. Mayat permpuan pula hendaklah dihuraikan rambutnya supaya air
membasahi keseluruhannya. Rambut yang gugur hendaklah dipungut untuk dimasukkan
ke dalam kafan. Menurut riwayat di atas, dijalinkan rambutnya menjadi tiga
tocang, lalu dihulurkan ke sebelah belakangnya.
4.10 Perbuatan membasuh mayat dengan air bercampur sabun (atau serbuk
daun bidara) kemudian membilasnya, tidak dikira. Itu hanya seperti membersihkan
badannya.
Yang diambil kira ialah mandi yang akhir, iaitu memandikan mayat
dengan air yang dicampurkan sedikit kapur barus.
Sabda Rasullah:
Menurut satu riwayat, Rasullah s.a.w. bersabda:
“Mandikanlah dia” (beberapa kali)asalkan ganjil bilangan:tiga atau
lima atau tujuh, dan mulakanlah dengan bahagian kanan badannya dan
anggota-anggota wudhu’ (Ummu Athiah) berkata: “Sesudah itu kami pun jalinkan
rambutnya: tiga tocang, lalu kami hulurkan ke sebelah belakangnya.
PERIHAL LAIN
dimandikan lagi dengan ‘mandi janabah’ setelah ia dimandikan dengan
‘mandi mayat’ kerana ‘mandi mayatnya’ mencukupi.Jika keluar dari perut mayat
sesuatu yang kotor setelah ia dimandikan atau semasa dikafankan, maka ia juga
tidak dituntut dimandikan lagi, tetapi memadai membersihkan kesannya benda itu.
5.2 MAYAT YANG DITAYAMMUMKAN
i. Kerana ketiadaan air.
ii. Kerana badannya terlalu uzur (seperti orang yang mati terbakar dan
sebagainya), kalau dimandikan akan hancur daging badannya.
iii.’Mayat lelaki’ yang mati di tempat terpencil dan tidak ada di situ
melainkan kaum perempuan sahaja (yang bukan muhrimnya)
iv. ‘Mayat perempuan’ yang tidak ada di tempat matinya melainkan kaum
lelaki sahaja (yang bukan muhrimnya)
Download link : SILA KLIK
Download link : SILA KLIK
Tiada ulasan:
Catat Ulasan